vrijdag 8 maart 2019

Wat eten wij vandaag?

Afbeeldingsresultaat voor pannetje mosselen plaatje
Wat eten wij vandaag was ooit een radio item bij Radio West-Friesland. Het item zat in het programma van Engelbert Papa, hij was de dj, en ik mocht het eet- item verzorgen.
Het programma leek een beetje op de Arbeidsvitaminen, dus gezellige muziek waar je heerlijk bij kon werken en af en toe een serieus item, ja, dus wat moest men eten die dag.
Het was heel leuk om te doen. 
Ik had een soort van fanclub bij de Hoornse politie, die luisterden iedere dag....           
Ik ging op de fiets naar de radio studio, die zat hier vlakbij en sprak dan 1 keer in de week voor iedere dag een recept in. Natuurlijk hield ik rekening met het seizoen en de prijs. Het mocht natuurlijk niet te duur worden, de gewone mensen moesten het kunnen betalen.
Een gezonde, betaalbare maaltijd moest het zijn.
Nu zie je al dat soort items op het internet en op de kook televisie.

"Wat eten wij vandaag" is de vraag...
Zoals jullie al zien aan het plaatje worden het mosseltjes, op z'n frans.
Hoezo op z'n frans, wel geen hollandaisesaus  erbij maar een lekkere zelfgemaakte knoflooksaus.

Afbeeldingsresultaat voor pannetje mosselen plaatje
En natuurlijk vlaamse frieten, dat wordt smullen.
Ik koop 1 bak mosselen, wij zijn met z'n tweeën, daar zit 2 kg. in, een zak italiaanse roerbak groente en een zakje mosselkruiden , en een flinke teen knoflook, of 2.
Het is ongeveer een 1 kilo mossel pp. de schelpen wegen ook mee en die eet je niet op, wij althans niet.
Ik doe wat olijfolie in de pan, daar zet ik de roerbakgroente in aan en de knoflook, dan doe ik ook de mosselkruiden erbij. Die kruiden geven meer smaak als ze even bakken, dan gaan er bij ons 2 flesjes bier op om het af te blussen....Je kan ook witte wijn nemen, net wat je lekker vindt...
Dan de gespoelde mosselen erbij en op niet te hoog vuur met het deksel op de pan laten garen en omschudden. Het is eigenlijk een hele snelle maaltijd.
De vlaamse frieten bak ik soms van te voren en die hou ik dan warm in de oven, de zelfgemaakte knoflook saus erbij en het smullen kan beginnen.
Probeer het maar eens als je van mosselen houdt.
Afbeeldingsresultaat voor pannetje mosselen plaatje
En het is gezellig eten, lekker met je handen, en de mossel pak je met het schelpje uit de andere schelp.
Als je wel eens in Lille bent geweest op de grote Brocante markt in September zul je daar vast de mosselbergen achter de restaurants hebben gezien.
Ieder restaurant serveert dan mosselen en ze proberen allemaal de hoogste berg van schelpen te maken.

We hebben ook nog een spreuk.....
Helemaal WAAR.....
Ik durf best veel, dus nu kan ik ook best veel....
Kleren naaien, behangen, schilderen, kinderen opvoeden, dieren verzorgen, een blog maken...

Fijne vrijdag zal ik maar zeggen, ik ga zo mosseltjes scoren, groetjes, Marion.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten