zondag 30 oktober 2022

Het is Herfst, of Zomer....ja, wat is het nou?????

 

's Zomerse temperaturen op 29 oktober!!! Het was hier in de kop van Noord-Holland gister 20 graden!!!
Ongekend Blaf-Heet voor de tijd van het jaar. Maar gelukkig hielden wij het hoof heel COOL.
Ik had namelijk 6 vrouwen van mijn quilt-bee, genaamd de Patchies op werk- bezoek/vergadering/ruilbeurs, show en tell momenten en nog veel meer, op visite.
Wat doen we op zo'n dag......Wel dit jaar bestonden we 15 jaar dus begonnen we met koffie/thee en appeltaart en daar stond een zelfgemaakt vlaggetje op met 15 erop. Dat gaf al veel geklets natuurlijk. In september was de eigenlijke datum toen hadden we allemaal al een kaart van onze secretaris, Greet, ontvangen. Heel leuk natuurlijk dat zij eraan gedacht had. Ik verbleef in het buitenland en had eerst geen idee waar ons Patchie app contact over ging, tot bij mij  het lichtje ook aan ging.
Dus de viering van dit lustrum was bij mij in Wognum. Er wordt dan ook een lunch gedaan en ik dacht gelijk, met dat mooie weer doen we een salade, een huzarensalade a la mijn lieve moeder. Het recept volgt straks.
Ook moet de gastvrouw een workshop organiseren en om het hoofd letterlijk koel te houden liet ik ze met sneeuwmannen worstelen............
Een oud patroon uit een al even oud boekje, maar toch wie wat bewaart heeft wat.....Al bewaar ik wel heel veel, maar dat schijnt quilters eigen te zijn, dat geeft dan toch ook weer een goed gevoel...
Die sneeuwmannen kwamen in een tak te hangen met zo'n draadverlichting van de ACTION en je hebt spaarzaam licht om de winter door te komen. Met de huidige energie prijzen best wel een dingetje, dus als je je geroepen voelt zet wat takken met verlichting hier en daar......

Het zijn wel guitige snuiters zoals jullie zien......sneeuwmannen altijd LEUK!
Ze vonden het allemaal een leuk item, dus mijn workshop was geslaagd.
We kregen ook van onze 2 nieuwe leden een kadootje, zo lief..

Een geurkaarsje met het getal 15 erop geborduurd. Die 2 hadden al een workshop dag achter de rug.
Lief gedaan, dank jullie wel, Marja en Ellen....

Van andere Marja kregen we deze schattige oorknopjes...zien jullie wat het zijn? Ja, inderdaad, ritslopers, zo grappig.....Die doen we in onze oren op de regiodag in November a.s.
We hadden dus een geslaagde 15 jarige patchiedag.

Dan kom ik nog even terug op de huzarensalade, die kon mijn moeder zo lekker maken en ze maakte het vaak in de zomer op zondag, was natuurlijk ook makkelijk want je kon alles mengen en dan in de koelkast bewaren tot gebruik Ze maakte het ook altijd de laatste dag van de vakantie als we de laatste stop hadden in Luxemburg, en ik deed dat precies hetzelfde. Het was makkelijk en lekker fris om te eten met stokbrood erbij, mijn dochters waren er dol op.

Het recept van de huzarensalade..
nodig:
gaar gekookte kruimige aardappelen, wat fijn gesneden uien, wat fijn gesneden augurk plus wat zuur uit de augurken pot, yogonaise{ beter voor de lijn dan mayonaise} klein blikje fijn gesneden worteltjes/doperwtjes, wat vleeswaren zoals, flinterdun gesneden ham of kipfilet, of rookvlees, of Ardenne ham, wat je maar wilt. En voor ieder persoon een 7 minuten hard gekookt eitje erop.
Gaar geplozen rundvlees, en op vakantie nam ik gewoon een blikje cornedbeef en snee dat heel fijn...nu zou ik het molentje van de staafmixer gebruiken. Wat tomaten ketchup en mayonaise uit een tube om de versiering leuk te maken. Van tomaten kun je bv. paddenstoelen maken....laat je fantasie werken.
Met oudejaars avond maakte mijn schoonmoeder vaak een ronde salade en dan was het de klok die op 12 uur stond. Dat maakte ze met versiering van groente. { wijzers van sliertjes winterwortel, getallen van prei of komkommer}
Wat tomaatjes, hetzij kleintjes of gesneden plakjes, en natuurlijk ook wat sla voor eronder.

{ Wil je heel makkelijk doen dan haal je een aardappel salade en een rundvlees salade bij de supermarkt en dan maal je met het staafmixer molentje de aardappel salade niet te fijn, roer je er de vleessalade gewoon met een spatel door heen, wat fijn gesneden uien, augurk en worteltjes/doperwtjes erdoor, kijk of het smeuïg genoeg is, anders nog wat yogonaise erbij en klaar ben je.
Maak er een mooie salade van, op een mooie schaal met een mooie versiering bovenop. Voor iedereen een hard gekookt eitje erop }

Ik had vooraf nog een heerlijke tomatensoep, dus het was een prima lunch. Ik had geen stokbrood maar een Turkse Pide, ook heel lekker.

Het was een gelaagde dag.

Ik wens jullie ook een leuke dag, met zon....
groetjes, Marion.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten