donderdag 1 juli 2021

Eindelijk heb ik het gezien.....

Hier is het te zien....zien jullie het ook?????
Weet je wat je hier kunt zien....
Hier kun je zien hoe de Rijn bij Lobith ons land binnen komt.
Vanuit ons vakantieadres in het plaatsje Stokkum was het niet ver naar Lobith. Dus ik stelde voor om daar eens te gaan kijken. Ik wilde wel eens zien hoe de Rijn daar ons land binnenkomt.
Nou er is dus niet echt wat te zien. Vroeger dacht ik dat namelijk wel, dat er een soort paal zou staan of een kabel over de rivier, zo van hier is de grens en daar stroom ik, de Rijn, nu onderdoor.
Er staat wel een monument....
Het is wel leuk dat ze dit bord hebben neergezet zodat ik nu zeker weet dat de Rijn hier echt ons land binnenkomt.

Hele grote schepen varen er ook.....

Deze staat vol met vrachtwagen cabines.....Heel bijzonder...die kunnen toch rijden....

En aan de oever groeit heel welig het een en ander.....
Dus ik weet het nu.......

Er was nog een rivier in de buurt....de IJssel.....Hier zie je haar heel snel stromen...
Wij waren in het plaatsje Bronckhorst en vandaar kan je met een Veerpont naar de overkant naar het plaatsje Brummen

Heel veel fietsers, wandelaars en af en toe een auto maken toch nog gretig gebruik van dit veer. Het blijft altijd leuk om naar te kijken......

Mijn lief is even op een kunstwerk gaan zitten....dat mocht want er was een bankje...Achter hem is een landkaart in metaal uitgesneden met de rivierloop...heel apart....

Hier het veerpont in aktie, zien jullie hoe hard het stroomt?
Als ik dit zie komen er leuke herinneringen naar boven....kijk maar even mee....

Een van de mooiste veerboten die ik ooit heb gezien is deze ferry naar het eiland Skye, Schotland.
Je komt aan bij dit kleine vuurtorentje en daarbinnen vind je koffie of thee en wat snuisterijen en een collectebus om deze ferry in stand te houden. { Hij moet zeker blijven} Je moet wel betalen voor de koffie en de thee en dat gaat vol vertrouwen.....

het dek van de ferry is draaibaar en dat moet want hij kan niet recht aanmeren. De stroming in het Loch is zo sterk dat hij altijd slingerend naar de overkant vaart. Nee, de kapitein is niet dronken, het hoort gewoon zo.

Zo scheef komt de ferry aan....
Wij hebben daar wat een leuke uurtjes naar staan kijken. Daarna kan je dan gaan thee drinken in Sheena's Tea hut.


Dat ziet er zo uit.....Voor Schotse begrippen een "gelikte tent", want het is echt in de middle of nowwhere.....Maar Mevrouw Sheena had wel lekkere thee en bicuits.


Zo leuk dat deze herinneringen dan weer boven komen als je gewoon naar een veerboot kijkt.
Mocht je ooit naar Schotland gaan, bezoek dan deze ferry en Sheena's Tea Hut. Je kan er prachtig wandelen en het uitzicht over het Loch is fenomenaal.

Zo, dat was weer een vakantieverhaaltje.....fijne avond nog...
groetjes, Marion.

Een hollands deurtje in Bronckhorst.



















 

1 opmerking:

  1. Wat leuk!! En je kent de titel song van Outlander toch wel? Merry of soul she sailed on a day, over the sea to Skye...

    BeantwoordenVerwijderen