vrijdag 23 juli 2021

Geluk zit soms in een lijstje...........

Dit is een plaatje van het internet, maar het verhaaltje gaat over borduren....
Sinds ik in de kringloop winkels naar borduurwerken speur is het ook bijzonder als je dan een heel apart werk vindt. Welk apart werk bedoel ik, nou het borduurwerk waarop veel van West-Friesland is te zien.

Wie zijn nageslacht niet eert, is zijn eigen naam niet weerd

Dat is de naam van dit borduurwerk.
De moeder van mijn vriendin Betsy heeft deze lap ooit gemaakt en die hangt bij Betsy en zodoende wist ik van het bestaan van dit gigantische werk.
Betsy doet hem nooit weg, zou ik ook niet doen als mijn moeder hem had gemaakt.
Het is echt West-Friesland met de Drommedaris van Enkhuizen, de Waag van Hoorn, de Wipbrug van Opmeer, het Rechthuis van Abbekerk, Het gemaal bij Ursem, gewoon een Molen, daar staan er hier nog best wel veel van, kasteel Radboud van Medemblik, het Witte Kerkje van Benningbroek en een echte West-Friese stolp.
Het is een heel mooi borduurwerk en ik hoopte het eens tegen te komen op mijn speurtochten. Natuurlijk zou ik dat sneller hier in de omgeving vinden dan ergens in de Achterhoek. Enkele maanden geleden vond ik toch bovenstaand borduurwerk in de kringloop van Noppes. 
Mijn hart sloeg een keertje over, zo blij werd ik er van, ja, een kinderhand is gauw gevuld.
Thuis uit de lijst gehaald, wat echt wel een werkje is vanwege de lijm die sommige mensen gebruiken, en dan mag het werk lekker in de SPA.....ja, zo noem ik dat.
Wat ik nu opnoem kan omdat het eigenlijk altijd wel geborduurd is met echt DMC garen en dat kan heel veel hebben, zelfs de kookwas...denk maar aan geborduurde tafelkleden....
Eerst spoelen met lauw water en gewoon afwasmiddel, je water wordt dan al goor bruin, dan gaat het goed, het is een soort massage voor het borduurwerk.
Daarna maak ik een sopje van Dreft en, { ja, echt waar} bleekwater, een flinke scheut en dan mag het werk daar ongeveer 24 uur in blijven, heel relaxed, echt net een Spa.
Daarna spoel ik weer goed en kijk dan naar het spoelwater.....blijft het helder dan is het werk schoon en dan laat ik het werk het  liefst buiten drogen. De zon bleekt het ook nog een beetje en daar knapt het gewoon van op.
Tot zover deze lap want er is nog meer te vertellen....

Woensdag was ik bij nicht Gerie in Avenhorn, lekker een bakkie doen en we zouden even naar de kringloop "Soches".....rare naam denken jullie maar dit is West-Fries voor " 's morgens " en dit winkeltje is alleen maar 's morgens open.
Het is een goede doelen kringloop want de opbrengst gaat naar Bake for live, dat is van Bakkerij Pater en die doen goed werk in Oeganda en Kenia.
Het is een prachtige { kleine} kringloop winkel in het winkelcentrum Vijverhof in Avenhorn. Gewoon een keer gaan kijken desnoods als tochtje op je E-Bike.
En wat vond ik daar????

Ja, echt waar....de grote West-Friese borduurlap, ingelijst met hele sterke lijm en het patroon er ook nog achter geplakt.  Het patroon is gesneuveld, tegen zulke sterke lijm was het papier niet opgewassen, jammer, maar helaas.
Natuurlijk nam ik het werk mee.....
Nicht Gerie had thuis ook nog borduurwerk staan van een oudere mevrouw die was overleden
 en de kinderen wisten niet wat ze ermee moesten. Gerie dacht aan mij...
Er zat een jaargetijden lap bij en....
Ja hoor, ook nog een West-Friesland borduurlap, keurig in de lijst.

Kijk, en zo zit geluk soms in een lijstje.....
De 1e lap die ik vond wordt verwerkt in een quilt, is mijn bedoeling, het idee zit al in mijn hoofd, en van die ander 2 maak ik tassen, of 1 tas en dan gebruik die resterende lap ter aan vulling van de quilt.
Maar het borduurwerk krijgt  "zeker weten "een 2e kans.

Drie op een rij...



De laatste lap die jullie zien daar zat een soort van bruine roestkleurige vlek op waaggebouw van Hoorn. De zon heeft zijn werk gedaan...de vlek is als sneeuw door de zon verdwenen, goed he?
Waar een SPA al niet goed voor is.

Nou, was dit een mooi verhaaltje of niet..... 
Fijne vrijdag, het zonnetje laat het nog even afweten....
groetjes, Marion.











 

1 opmerking:

  1. Geweldig leuk verhaal, 3 op een rij. Je zou van geluk een lot moeten kopen 🤣😊 Maar ze zijn erg mooi, alle 3 ♥️✔🍀

    BeantwoordenVerwijderen