zaterdag 3 juli 2021

4 juli 1956 / 4 juli 2021....

Het is zover, vandaag wordt ik 65 jaar oud!
Vroeger was dat een mijlpaal, nu helemaal niet meer....je buffelt gewoon door tot je 66 ste en 10 maanden...en dan maar hopen dat je het haalt......
Vroeger zag je dan bij mensen de vlag uit hangen want ze waren klaar met werken en gingen genieten van hun "oude dag ".......Daar ben ik nog niet aan toe want ik vind mezelf nog niet "oud".....
65 is maar een getal, en meer is het niet....of toch wel....mmmmm
Eigenlijk zouden wij vrouwen van het bouwjaar 56 en ouder wel op hun 65ste met pensioen horen te gaan want wij hebben heel hard gewerkt. De vrouwen emancipatie kwam eigenlijk voor ons te laat op gang. Onze mannen waren nog niet gewent om mee te helpen in huishouden, dat is nu allemaal anders, gelukkig.
Ik stond vroeger, toen ik een buiten de deur baan had, wel om 6 uur op om eerst nog het een en ander in huis te doen, dan gauw gauw de kinderen in de kleren, eten en naar school brengen. Dan fietste ik snel door naar mijn baan, ongeveer 20 minuten rijden, en werkte daar tot 3 uur in de middag. Dan weer gauw op de fiets richting huis, de kinderen van school halen, boodschappen doen onderweg en dan thuis weer aan de slag. Het ging allemaal en ik heb het allemaal overleefd.
Gelukkig ben ik nogal zorgend ingesteld en niet lui anders weet ik niet hoe het was afgelopen.
En ook dan wordt je gewoon 65!

Tot nog toe gaat mijn leven eigenlijk wel gestaag op rolletjes z'n gang. Weinig obstakels heb ik nog toe ondervonden, dus tot zover ben ik heel tevreden.
Natuurlijk heb ik ook af en toe een PHPD......{ pijntje hier, pijntje daar} maar over het algemeen gaat het redelijk.
Deze blije baby kwam in een heel fijn gezin ter wereld en ik was tot mijn 8ste jaar enigst kind...dat was het enigste wat ik niet leuk heb gevonden maar ja, het was niet anders.
Ik genoot van mijn jeugd want die was echt fijn, ik zat op een leuke school en had heel wat vriendinnen. Nog steeds heb ik 2 vriendinnen en die heb ik al mijn hele leven. Betsy en Ria, we woonden naast elkaar op de Molenweg in Andijk. Zodra we mochten buiten spelen vonden we elkaar.
Vanaf mijn 12e jaar, puberleeftijd, naar Enkhuizen naar school, op de fiets, iedere dag 15 km. heen en weer 15 km. terug.....een pokken eind! Goh, wat had ik toen graag een E-bike willen hebben, helaas bestonden die toen nog niet.
School was leuk, maar werken leek mij leuker dus dat ging ik doen toen ik van school kwam.
Op kantoor bij de Ford garage in Hoorn.
En dan ben je ineens 18 jaar en kom je de liefde van leven tegen......en dan wordt er getrouwd en komen er kindertjes....dan ben je ineens een moeder met verantwoording en moet je die kindertjes opvoeden...
Ik vind zelf dat ook dat allemaal goed gelukt is.
2 leuke meiden die alle twee goed met beide voetjes op de aarde staan en zich prima redden.
Inmiddels ook oma geworden van 5 kleinkinderen.....hoe leuk is dat?
Kleinkinderen zijn zo leuk, je ziet een heleboel terug van je eigen kinderen en dat brengt herinneringen naar boven, ook weer leuk.
En dan kom ik weer bij het getal 65....
Ik wordt vandaag bejaard......iemand van 65 is een bejaarde in de volksmond....een oude pad die overal vertelt hoe oud ie is......
Al eens op gelet.....oude mensen vertellen vaak zomaar ineens hoe oud ze zijn en wat ze allemaal nog kunnen en doen....heel bijzonder....let er maar eens op......
Gelukkig hoef ik nog niet naar het bejaardentehuis.....o nee, dat kan helemaal niet meer, die zijn gesloten.
Als het echt niet meer gaat zal er wel een oplossing komen, daar ga ik van uit.


Ik blijf voorlopig nog lekker bezig met alles wat ik nu doe.
Wandelen met de hond, ook al gaat het af en toe moeizaam vanwege de pijnlijke knie.....ik ben nu 65!
Fietsen, op een gewone fiets, geen E-bike want dat is slecht voor mijn heupen, naar Hoorn of naar mijn meiden, dat gaat nog prima, ook al ben ik 65!
Heerlijke uurtjes doorbrengen in mijn Atelier....dat mag nu want ik ben 65!
Lekker gewoon op de bank zitten met een goed boek ook als is het midden op de dag....de boel de boel laten....jaaaa, dat mag nu ook want ik ben nu 65!
En het huis op orde houden hoort er ook bij, en dan heb ik nu hulp van mijn lief, ook weer gezellig...je moet het wel doen ook al ben je 65!
Ik heb mezelf voorgenomen om nog wat meer tijd aan leuke dingen te gaan besteden, dat mag nu ook want.....juist 
jullie raden het al......ik ben vandaag


Ik denk dat het een leuk jaar gaat worden....ik heb er zin in.

Jullie allemaal een leuke zondag,
groetjes, Marion.

















 

5 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd en je hebt er een gezellig blog van gemaakt,..........liefs. Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou heb ik die cijfers even goed gevonden die ik voor je raam heb gehangen (1e plaatje)!! Ook ik wist dat je 65 zou worden. En gelukkig ben je totaal geen ouwe pad of oud gebakkie die de hele tijd zegt hoe oud ze is, ha ha! Leuke foto's ook trouwens. Nog vele jaren mama! Dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank jullie wel voor jullie felecitaties.....en ik heb een hele gezellige leuke dag gehad dank zij iedereen die op bezoek kwam, een berichtje stuurde, opbelde of een kaart stuurde. Thanks.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi blogje over je 65e verjaardag. Van harte gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen