zondag 16 mei 2021

De Buxusmot heeft gewonnen.............

Dit is de buxusmot......eigenlijk best een mooie vlinder....maar voor dat het een vlinder is ......is het een vraatzuchtige rups....klein maar dapper en met heel veel honger.....

Dit is die kleine veelvraat.....en hij heeft maar 1 voorkeur......buxusblaadjes vreten en het liefst zo veel mogelijk......resultaat......
kale buxusboompjes....

Dat ziet er dan zo uit!

Vorig jaar heeft de buxusmot-rups hier in de straat aardig huis gehouden...alle buxusboompjes, op een paar na, zijn opgevreten......door zo'n klein rupsje.....ja, maar wel met honderden tegelijk en dan gaat het hard. Je kon ze gewoon horen kauwen.
Er is hier een buurvrouw en die raadde mij aan om 's morgens vroeg die rupsjes te gaan vangen.....duhhh....Ja, zij deed dat iedere morgen met succes, haar buxus leeft nog!
Nou ben ik van met lapjes spelen en zij is van het tuinieren dus ja, ik heb het niet gedaan.
Volgens mij zijn haar buxus boompjes dit jaar aan de beurt want er is geen buxus meer over op andere plaatsen.... enne die  rupsen houden een hongerklop......we gaan het zien....
Gister zijn die bij ons eruit gehaald.....
Zo was het....
Ik had 2 tuinkamertjes afgezet met buxus haagjes....

Dit vond ik altijd zo leuk staan......

Ze zijn eruit, oftewel heel laag bij de grond afgezaagd door onze schoonzoon, die kwam mijn lief te hulp......
En wat deed ik????

Ik ben naar de kringloop gereden voor een nieuw tafeltje, heb het servies afgewassen en weer buiten gezet......
Nu ben ik aan het nadenken over de rest...het is een beetje kaal nu, maar door de bodembedekkers valt het niet echt op.
Ik denk aan 2 of 4 obelisken van metaal en dan daar klimmers tegen op laten groeien dan krijg je toch weer wat hoogte in de tuin.

Dit idee eigenlijk...volgens mij is dat wel wat.....
Deze week maar een even hier en daar kijken gaan.....

En dan was er nog een verhaaltje.....
Ik wilde graag een nieuwe foto van de kleinkinderen.....toen we 40 jaar getrouwd waren kregen we er een, inmiddels 5 jaar verder en 1 kind was toen nog niet geboren, dus tijd voor vernieuwing.
Het hoefde van mij geen fotograaf foto te worden maar gewoon een leuke foto van de 5 kleinkinderen..
{ ik dacht laten mijn dochters maar eens creatief gaan denken, dat kunnen ze makkelijk}
Ze mochten mijn camera mee......en het resultaat is goed gelukt......
ik laat er een paar zien...
De oudste 3....Ilay,Ilyssa en Ischa....leuk stel..

De jongste 2 met hun mamma....
Phlynn en Morgan....
De meiden hadden bedacht om de foto bij een tulpenveld te maken en dan 
met z'n vijven bij een hek...

 En dan allemaal dezelfde kant opkijken......dat is nog een dingetje....
Ze hebben wel lol gehad...en welke het geworden is zien jullie binnenkort in dit theater......hahaha...

Ik wens jullie een leuke zondag, hier regent het ......dus mag ik in het atelier wat tassen naaien van mezelf.....
O ja, ik weet nog niet zeker of de weversmarkt door gaat, ik denk dat we dat zo laat mogelijk horen i.v.m. de corona perikelen. Er waren hier vrij grote besmettingshaarden en dat lijkt nu wat af te zwakken. We houden goede hoop....
Groetjes, Marion.....

En nog een deurtje....een zondagsdeurtje....Balkondeurtjes met een prachtig hekje.....
















 

2 opmerkingen:

  1. Zulke spontane foto’s zijn toch heel leuk hè. Wat een heerlijke kinderen, een echte rijkdom.
    Ik houd bij jou wel in de gaten of de markt doorgaat. Dan kom ik zeker bij je langs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan heb je zeker een leuke dag want ers altijd veel te zien.....gezellig als je langs komt

      Verwijderen