zaterdag 23 januari 2021

Soms lees je een boek en dan...............

Laat ik even bij het begin beginnen.

Ik zelf heb wel een geloof maar ik hoor niet bij een kerk, laat dat duidelijk zijn.

Wat ik schrijf is mijn  mening 

Mijn verhaaltje gaat vandaag over het volgende boek:

De vliegenvanger van Ravelli


Wat heb ik genoten van dit boek en wel om de volgende reden, het laat precies zien wat ik altijd over geloof en kerk heb gedacht.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat je kunt geloven zonder kerk. De kerk maakt geloven juist zwaarder en moeilijker omdat de kerk allerlei regels bedenkt en bedacht heeft.
Waarom ik zo denk? Dat heeft er zo wie zo  mee te maken dat ik geboren en opgegroeid ben in Andijk.
Geboren in 1956, dus allerlei nieuwigheden deden zich voor in de eind jaren 60 en begin jaren 70.
Andijk is een heel lang dorp met wel 3 geloven, Katholiek, Protestant en Gereformeerd.
Wij woonden in het midden van het dorp, en daar woonden de meesten zonder geloof. Wij woonden tussen de katholieken en de gereformeerden in.
Toen ik klein was kwam erin ons dorp een zwembad, hoera, dat was toch geweldig.
Helaas, in Andijk hadden wij een streng gereformeerd Gemeentebestuur....dus dat betekende dat het zwembad op zondag niet  open mocht.....mooi weer of niet...
Wij gingen dan maar zwemmen in het IJsselmeer, dat kon wel op zondag.
Als je dan 6 jaar bent snap je hier niets van, begrijpen jullie wat ik bedoel?
Uiteindelijk mocht na 5 jaar het zwembad op zondagmiddag open maar dan mocht er geen lawaai klinken! Ooit een zwembad gevonden waar heel veel kinderen zijn en waar het muisstil is? Ik niet.
Dat zijn dus regels van de kerk, heeft niets met geloof te maken.
Mijn oma was eigenlijk streng gereformeerd, ze kwam mijn opa tegen en die had geen geloof....dat werd al moeilijk...zij zijn met elkaar getrouwd en waren zelfs 60 jaar getrouwd met elkaar....mijn oma heeft haar familie nooit meer gezien.
Weet je wat ze altijd zei...
Geloven kun je ook aan de keukentafel, daar heb ik geen kerk voor nodig.
Helemaal mee eens.
En zo hebben zich allerlei ideeën over geloof en kerk mij best wel bezig gehouden door de jaren heen.
Ik ben getrouwd met een katholieke man, en zelfs in de kerk getrouwd...niet omdat ik dat graag wou, maar om de ouders van mijn man te plezieren.
Zo ging dat in 1976. Ik had er geen moeite mee, het baadt niet en het schaadt niet dacht ik toen.
Voor ik in de kerk kon trouwen met mijn lief moest ik wel op les bij mijnheer pastoor. Deze man heeft daar achteraf denk ik wel spijt van gehad want ik ben veel te nuchter voor de dingen die hij aandroeg. Wederom het was door de kerk bedacht.
Onze beide dochters zijn ook gedoopt, wederom om iedereen het plezier te gunnen. Mij maakte het niet uit, ik moest wel beloven ze katholiek op te voeden en daar heb ik op gezegd dat ik dat niet ging doen maar dat ik er wel mooie mensen van wilde maken.

En zo kwam ik al lezende tot de conclusie dat dit boek over geloof gaat en niet over de kerk.

Er komen allerlei kerkelijke dingen aan de orde.....waarom mag een priester niet trouwen, wat is daar mis mee...een dominee mag het wel.....volgens mij is het ook beter gezien de schandalen die we achter de rug hebben.....En ook dat je kunt houden van mannen en vrouwen...mannen van mannen en vrouwen van vrouwen...het is gewoon de waarheid, dus.....

Het is echt een aanrader dit boek.....misschien kun je hem wel vinden in de kringloop, daar komt mijn exemplaar ook vandaan. Nu krijgt mijn vriendin Marlie dit boek, omdat het over Limburg gaat en daar komt zij vandaan en ik weet dat zij dit boek heel kritisch zal gaan lezen.
Het boek bevat ook hele komische passages en dan zit je gewoon te lachen in je zelf, dus dat komt ook voor.
 Bovenstaande zit dus in mijn gedachten en ik heb niet de bedoeling iemand te kwetsen.

*****

Verder wil ik jullie bedanken voor alle warme reacties naar mijn lief toe vanwege zijn longontsteking...het gaat dankzij de medicijnen al weer wat beter maar hij zal wel even bezig zijn met het genezingsproces. Het is niet anders.
Gezellige dag, groetjes Marion.

In deze kerk ging ik naar de Zondagschool.

geschilderd door Marius van Dokkum.



 

2 opmerkingen:

  1. En Marloes en ik zijn geen kerkgangers geworden. Toch geloof ik wel. Mijn eigen geloof inderdaad 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk te lezen, het is immers ook mijn geboortedorp. En familie woont er dus ook.

    BeantwoordenVerwijderen