woensdag 30 november 2022

Cultureel erfgoed....vind ik....

Sorry, ik kan het niet laten, ik vind er iets van......waarvan.....nou hoe er met ons cultureel erfgoed wordt omgegaan en dan met name Het Sinterklaasfeest.
Voor mij is het Sinterklaasfeest namelijk cultureel erfgoed en dat wordt teniet gedaan door allerlei mensen die hier een mening over hebben.  Vaak zijn het immigranten, en ik discrimineer niemand, want je mag naar een land emigreren. Het punt is, als je dat doet heb je ook te maken met de normen en waarden en de festiviteiten die in dat land  gelden. Dus, Sinterklaasfeest, Kerstmis, Pasen, Pinkster en zo is er nog wel meer, en natuurlijk mag je je eigen feesten ook blijven vieren, dat kan allemaal in tolerant Nederland.  Op dit moment zijn er allerlei mensen die zich met het Sinterklaasfeest bemoeien die vast en zeker niet zulke mooie herinneringen hebben aan dat feest als ik, en met mij nog meer mensen.

Blijf van mijn Sinterklaasfeest af!!!


Weet je wat het is, een kind geloofd in sprookjes, die weet dus niets over het slavernijverleden, waar de anti-sint mensen het over hebben.
Z.....e Piet was een Moor, geen gewezen slaaf, dus daarin hebben ze ongelijk. Als je groter wordt als kind ga je heel anders kijken en dan zie ook pas hoe het zit. Nu willen mensen geen Piet meer zijn want dan zijn ze herkenbaar, en dat geschminkte is juist zo leuk.....maar dat weten de anti-sint mensen niet.
Ik wist vroeger als meisje van 5 al dat Sinterklaas, de kapper was die vlakbij ons woonde, en  Zwarte Piet was Ali-Sienie Venekamp, dat wist ik gewoon maar toch geloofde ik in het verhaal, en dat maakte mijn Sinterklaasfeest zo mooi.
Ik denk dat we over 10 jaar geen Sinterklaasfeest meer hebben, en misschien is dat  beter  want het geruzie hierover zal nooit stoppen.

Gelukkig hebben we de boekjes nog, die ga ik koesteren, die worden ooit geld waard....

Vandaag werd bekend dat kinderen hun schoentje niet meer bij Grootgrutter AH kunnen zetten.....en weet je waarom niet.....Vanwege de VOETBAL......nou ja zeg.....
Kijk dat bedoel ik, zo zal het gaan....heel veel gewone mensen zullen gaan afhaken en dan bloed ons Sinterklaasfeest een langzame dood.
Dat willen de anti-sint mensen.
Voor mij is het plezier van het feest er al wat langer af, ik kan er niets aan doen en ik vind het heel jammer.


Deze 2 borduurtjes zal ik blijven koesteren, want voor mij zijn ze heel dierbaar en ik vind ze mooi, en daar gaat het om.



Er zijn zelfs mensen die altijd sinterklaas spulletjes neerzetten, nu zwarte piet maar weg laten, bang voor commentaar...het moet toch niet gekker worden.
Ik blijf erbij...
Het is een echt Nederlands feest en dat moet eigenlijk zo blijven.....zelfs kinderen, mijn kleinkinderen vinden roetveeg pieten STOM.....hoe zou dat nou kunnen?

Fijne dag, en denk er maar eens over na....
groetjes, Marion,    een Sinterklaas fan in hart en nieren.




10 opmerkingen:

  1. Ik geef je helemaal gelijk 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Marion,
    Het heeft mij ook even gekost, voor ik aan de nieuwe Pieten gewend was. Maar wat mij over de streep getrokken heeft was het verhaal van een (witte) vader, die beschreef wat zijn uit Afrika geadopteerde kindje in de Sinterklaastijdm over zich heen kreeg. Het was echt naar, steeds voor zwarte piet uitgemaakt te worden. En ik ben het niet met je eens, dat met het veranderen van de schmink van de Pieten het wezen van het feest aangetast wordt; dat bepaal je toch zelf? Dat gaat toch om het vrolijke kadootjes maken, geven en ontvangen? En ook jij moet toch weten, dat zo'n feest mettertijd van karakter kan veranderen; wie heeft het bijvoorbeeld nog over stoute kinderen, die in de zak moeten? En dat vind ik eigenlijk een grotere verandering dan die van de schmink van Piet. Ik hoop erg, dat je er ook zo een beetje naar wilt kijken!
    Hartelijke groet, Marian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk kijk ook wel zo, maar toch…het zat me dwars dat Bep. Mensen er zo’n heisa van maken……ik heb zelf een kleinzoon met een kleurtje dus ik begrijp het wel…..

      Verwijderen
  3. Je hebt helemaal gelijk ,tegenwoordig moeten wij ons aanpassen aan de importnederlanders .
    Wij hebben niet gevraagd of ze hier komen wonen ,wij krijgen geen huis meer staan op wachtlijsten voor alles en nog wat ,en zij zijn zielig .In de oorlog 40 / 45 konden onze ouders ook niet vluchten naar een veilig land werden niet opgevangen kregen geen uitkering maar vochten voor ons bestaan !
    Als wij Nederlanders naar het buitenland emigreren passen wij ons aan en houden niet onze hand op !!!!

    Een echte Nederlander !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben ooms en tantes die in de jaren 50 naar Australië en Canada emigreerden…zij hadden geen Sinterklaas meer, maar de kerstman kwam over de vloer, want zo doet men dat in die landen…en zo moet het zijn…wij hoeven ons in ons eigen land niet aan te passen, de immigrant wel….zo is dat…

      Verwijderen
  4. Als het ze niet niet bevalt ,laat ze terug gaan naar hun eigen land ,als ze hier blijven zijn het ONZE feesten en GEBRUIKEN ,laat ze eerst maar eens onze taal leren en ONZE normen en waarden ,dan mogen ze meedenken en niet BESLISSEN over NEDERLAND en de NEDERLANDERS!




    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het niet met je eens. Ik heb als leerkracht te veel kinderen in mijn klas gehad die t hele jaar voor zwarte Piet werden uitgescholden. Structurele discriminatie bezeerd mensen. Jammer dat je alleen met een "witte blik" wenst te kijken. Het feest wordt niet anders door het met witte, gekleurde of roetveegpieten te vieren. Het geven van cadeautjes met gedicht en surprise enz blijft gelijk.
    Dat wordt niet aangetast. Ik denk dat wij hier in Nederland veel meer last hebben van "Amerikaans erfgoed" dat klakkeloos wordt omarmd zoals Halloween, Black friday, valentijnsdag en de veranderende wijze van kerst vieren. Hoezo Nederlands erfgoed? Wat blijft er over van het lampionnen lopen met Sintmaarten? Om nog maar niet te spreken over al het Engels dat we klakkeloos in onze taal overnemen. Zeker als je bedenkt hoeveel mensen laaggeletterd zijn. Bijna al het hoger onderwijs wordt in het Engels gegeven (ook door docenten die dat onvoldoende beheersen) met doorgaans ook Engelse namen voor de opleidingen. Er zijn ook veel beroepen met Engelse namen, zodat niemand meer snapt wat dat werk inhoudt.... Let eens op Engels in reclames...volgens mij zaken om je veel drukker over te maken dan over de kleur van een Piet in een toneelspel dat sinterklaas toch is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Marion, ik geef bijna nooit mijn mening over deze kwestie omdat het in ons land zo voor tegenstellingen heeft gezorgd. Nu besluit ik om het wel te doen, ook omdat ik schrik van een aantal reacties die hierboven staan.

    Ik ben net 60 geworden, vroeger zat er een meisje in mijn klas uit de Molukken, als ik hierboven lees: "wij hebben hen niet gevraagd hier te komen wonen" dan klopt dat in dit geval al niet, maar goed. In mijn jeugd waren opmerkingen over de domme (want) zwarte Piet heel normaal, Piet praatte ook krom Nederlands. Je stond er in die tijd ook niet bij stil dat dat kwetsend zou zijn, bij mijn klasgenootje heb ik daar nooit iets van gemerkt, het was een rustig, vriendelijk en bescheiden meisje, die eigenschappen heeft ze nog steeds. Een paar jaar geleden vertelde ze dat ze er destijds wel degelijk pijn van heeft gehad, de koppeling van donker en dom. Had ik dat maar geweten.

    Ik hoor vaak mensen klagen over aanpassen, regelmatig zijn het mensen zelfs zonder kinderen, vaak anoniem. Ik heb een week geleden mijn eerste kleinkind gekregen maar ik kan me niet zo goed voorstellen dat een kind last heeft van een figuur die niet pikzwart is maar meerdere kleuren en/of roetvegen. Echter wat zou ik het erg vinden als mijn kind ook maar enigszins pijn had van een kinderfeest omdat iemand die op hem leek dom werd neergezet.

    De félheid waarin mensen roepen dat zwarte Piet moet blijven, dat het ónze traditie is, die nooit mag veranderen. Toen ik heel klein was, was er een roe en verdwenen stoute kinderen in de zak mee naar Spanje. Die traditie is veranderd/verdwenen, nooit last van gehad. Ik vermoed dat er weinig kinderen zijn die last zullen hebben van een gelaatskleur die verandert. Dat weegt wat mij betreft niet op tegen de pijn die een aantal kinderen zal voelen van een pikzwarte Piet. Óngeacht of hun ouders hier ongevraagd naar toe zijn gekomen.

    Als ik groepen in Staphorst of Urk zie dan snap ik daar echt helemaal niets van, dat zijn toch juist de wat meer gelovige gemeenten. Ik zou willen weten wat hun God daarvan zou vinden.

    Aan de andere kant snap ik ook niets van het vaak verbaal zeer agressieve Kick Out Zwarte Piet, waarom moet dat met zó'n heftige toon, zien ze dan niet dat ze daar mensen enorm mee in het harnas jagen? Die verandering houdt niemand tegen, geen Urk, geen Staphorst en geen oudere anonieme reaguurder zonder kinderen die zich misschien bedreigd voelt door alle veranderingen. Maar waarom niet een toontje lager, de veranderingen zetten door, dan maar een paar jaartjes later. Maar de verandering móet er komen, ieder kind wat er pijn van heeft (en heel fijn als er veel donkere kinderen zijn die er geen pijn van hebben) is 1 kind te veel.

    Waarom volwassen mensen hier toch zó enorm emotioneel op reageren, ik snap het niet. Nederland heeft áltijd veel mensen van buiten de grens opgevangen, denk aan de Hugenoten eind zestiende en vooral zeventiende eeuw. Dat heeft ons ook veel rijkdom gebracht.

    De donkere mensen uit Suriname en de Caraïben mochten zich hier vroeger gewoon vestigen, hoorden bij Nederland. Dus als zij er last van hadden als kind, hadden zij net zo veel recht op verandering, het was immers ook hún feest en traditie.
    Over wie heeft de persoon hierboven het dan als hij/zij (tja anoniem of enkel de naam 'echte Nederlander') zegt dat ze terug moeten gaan naar hun eigen land? Kinderen van vluchtelingen?? Tjonge...

    Sorry, het zat me hoog, nogmaals ik reageer vrijwel nooit in deze discussie. Maar mijn klasgenootje van destijds heeft me laten zien dat iemand er echt veel pijn van kan hebben als kind. Dus waarom dan niet de traditie in een jaar of 8 veranderen? Ik denk dat er enkel wat volwassenen last van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is en blijft een kinderfeest. Dingen worden veranderd door volwassenen. Mijn kinderen krijgen niets van de volwassenen discussie mee, gelukkig. Gekleurde pieten in blauw en groen vind ik absurd. Roetveeg kan ik mee leven. Het is overigens nooit bij me opgekomen vroeger toen ik zelf klein was om een klasgenoot voor piet uit te schelden. Voor mij was en is iedereen gelijk. Dat heeft met opvoeding en je ouders te maken en wat die erover zeggen. Kinderen bedenken dit niet uit zichzelf. Piet is voor hen gewoon Piet, niets meer en niets minder. Als mensen daar ongemakkelijk van worden moeten ze toch naar zichzelf gaan kijken, dit is niet de schuld van anderen.

    BeantwoordenVerwijderen