zondag 3 oktober 2021

Borduurwerkjes van de Limburgse kringloop weer lekker schoon...............

Gelukkig hoeven wij vrouwen en mannen, we blijven gender neutraal,  tegenwoordig zo de was niet meer  te doen. Wij bezitten volautomatische machines die de was wassen, centrifugeren, en daarna drogen. Ik zoek eigenlijk alleen nog een apparaat die mijn was aan de lijn schiet, maar dat zal wel moeilijk worden......
Maar goed, ik had dus in het Limburgse ook nog wat borduurwerk gevonden in de kringloopwinkels. Altijd leuk om ergens anders een kringloop te bezoeken. Zo vind je in de Limburgse kringloop veel hoogwaardig serviesgoed, echt heel mooi en vaak heel erg compleet en gaaf. Je kan zien dat men daar een Bourgondische levensstijl heeft en daar hoort lekker eten bij en dat moet dan ook nog eens op een mooie gedekte tafel staan met prachtig serviesgoed. Ook zag ik veel houten kruisjes met Jezus, die hebben katholieke mensen vaak boven een deur hangen met een gezegend palmtakje erbij....mijn schoonmoeder had dat in ieder geval.
Maar er waren daar ook borduurwerkjes voor een redelijke prijs.
Kijk maar even mee.....
Deze was wel heel bijzonder want die vond ik onderin een doosje op de 3e dinsdag van september, Prinsjesdag.....dus die moest mee....
En deze zat niet achter glas, dus hij was behoorlijk vuil.....bleekwater doet dan toch echt wonderen...
Net als deze 2....ik heb al vaker van deze werkjes gevonden en op een tas gebruikt, en nu vond ik weer 2....dat was vast een geliefd item jaren geleden. Het is natuurlijk ook wel leuk om je sterrenbeeld te borduren en misschien die dan ook van je partner......Zij zullen nu een tas gaan sieren....Mooi wit zijn ze weer geworden.
Deze zag helemaal bruin, echt niet normaal....vast gehangen in een woonkamer waar veel werd gerookt...Dit zou wat zijn voor mijn zwager Piet want die schijnt fazanten te vangen met zijn grill van de auto.....
Maar met een passende stof wordt dit een hele leuke tas, dat weet ik zeker.
En ik moet weer wat tassen bijmaken voor de verkoop want ik heb er een aantal weggegeven op de camping. Mensen die ik gezellig vond hebben van mij een tas gekregen, en dat vinden ze altijd erg bijzonder. Ik heb er wel bij verteld dat ze volgend jaar naar Hoorn moeten komen voor de Weversmarkt, dat dan weer wel.
Maar er was nog een borduurwerk in mijn wasmachine, het Leesplankje, gekregen van mijn schoonzus.
Hij zat nog in de lijst en die heb er deze week afgehaald en hij kon dus mooi mee gewassen worden. Deze was niet erg vuil, dus dat ging snel.
Ik ben er toch zo blij mee......ergens hoop je zo'n borduurwerk een keer tegen te komen en dat gebeurt dat gewoon....bijzonder toch?
Maar wat ga ik ermee doen? Nou ik ga er een quilt van maken.....deze leesplank komt in het midden is mijn plan....en dan ga ik naar Jan Sikkens in Alkmaar want die verkoopt gordijnstof met het leesplankje erop....
Hoe leuk is dat?
Maar er is nog iets....ik heb een leesboekje, het is de 17e druk gemaakt in 1960...mijn 1e boekje gekregen van mijn opoe toen ik 6 jaar werd....

Hier het boekje....

En dit staat erin....Misschien ga ik die bladzijden op stof kopiëren....mmmmmmm, het wordt vervolgd...
En zo zorg ik weer dat ik wel bezig blijf, hahaha....
Nou, jullie hebben weer wat te lezen, fijne zondag.....het weer zit niet echt mee....
groetjes, Marion.

Het gaat natuurlijk eigenlijk om de deur maar jullie mogen het hele huis zien.

















 

4 opmerkingen:

  1. Geweldige vondsten Marion. Een vraagje, ik heb een mooie merklap maar er zit wat roestplekjes op, krijg je die ook met chloor er uit en welke fles chloor gebruik je hiervoor? Groetjes en fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat er in heel Nederland kringloop winkels zijn. Dan heb je altijd wat te snuffelen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net als Ineke hierboven hoop ik dat je wat meer wilt/kunt vertellen over het gebruik van chloor wanneer je borduurwerken schoon wilt krijgen. Het is vast voor jou heel logisch maar ik weet dat ik eens een vlek uit een tafellaken probeerde te krijgen met chloor, maar ik heb vast de goede verhoudingen niet gebruikt want ik bleef de chloor ruiken.

    Mooi dat leesplankje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Even over het gebruik van chloor...ik gebruik gewoon huis/tuin chloor van de supermarkt.
    Ik maak een emmer vrij heet water met biotex groen en doe daar een flinke scheut bleekwater in en dan de borduurwerken. Gewoon een hele dag en nacht laten weken. Als het dan toevallig zonnig weer is hang ik de borduurwerken buiten, het liefst in de zon want de zon zorgt ook voor bleek. Roestvlekken verbleken, je raakt ze niet helemaal kwijt. Als je huisige borduurwerken ziet zijn ze bijna altijd gemaakt met dmc garen of van een ander goed merk en die garens kunnen er gewoon tegen. Als je klaar bent wel goed uitspoelen desnoods op een spoelprogramma van de wasautomaat. Ik zorg ook meestal eerst dat er wel een zigzag steek om de randen zit zodat ze niet rafelen en ik spoel ze dan in een waszak. Hoop dat jullie hier wat aan hebben. gr. Marion.

    BeantwoordenVerwijderen