zondag 18 oktober 2015

er was nog een tentoonstelling.....







Deze tentoonstelling ging over borduren, en dat vind ik ook erg leuk om te zien en te doen. Mijn vriendin Anneke ook, dus dat waren voor ons 2 vliegen in een klap.
Er hingen hele mooie oude werkjes, ook van kinderen,  en die waren toen ze het maakten nog maar 9 en 12 jaar. Onvoorstelbaar toch! Er was in de jaren 1800 weinig licht, en de kinderen hadden vaak allerlei werkjes te doen, dus of het waren weeskinderen, of kinderen van rijke ouders.
Borduurgaren was namelijk duur, en een weeshuis kreeg nog wel eens een schenking, en probeerde zo meisjes een vak te leren.
Dit is een schoolletterlap, in de bekende kleur rood. Het was of rood of blauw, of beide kleuren.
Deze school gaf een beige achtig borduurgaren erbij. Deze lap is gemaakt in 1916. 
Dit is een zogenaamde stoplap, heel mooi gedaan.

****
Tot slot laat ik nog even wat zien, een leuk zakje gemaakt van rood beddentijk, Greet verraste ons weer bijzonder. Greet ik ben er weg van, zo leuk gedaan.

Zo, nu weten jullie weer het een en ander. Mocht er iemand naar toe willen dan kan dat nog tot 25 oktober.
Gezellige zondag, binnen zitten denk ik, want het miezert.
groetjes, Marion.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten