zaterdag 20 januari 2024

In het Atelier een opdracht verwerkt.....

De foto uit het krantenartikel van 7 april 2023, ik lekker in mijn Atelier bezig met het maken van een tas....Nou, dat doe ik nog steeds en het is ook nog steeds leuk om te doen. Ik kreeg deze week een opdracht om een tas te maken voor een collega van mijn buurvrouw Wilma. Nou vind ik dat echt wel een eer dat ik daar voor gevraagd wordt, ik bedoel er zijn ook leuke tassen zo te koop.....Maar dat was niet de insteek, ze wilde voor die collega een speciale tas en die kan ik alleen maken....Het moest een caravan tas worden..
Die zijn zo wie zo leuk om te maken, en ze zijn UNIEK!, want ze worden altijd anders dan de vorige. Hoezo?  vragen jullie ja af....
Ik zal het laten zien....
Zo is het plaatje geworden...achtergrond probeer ik altijd landkaart-stof voor te gebruiken maar dat gaat moeilijker worden want de Kwantum verkoopt het niet meer....zucht...
Het autootje kan iedere kleur hebben, deze is in de nieuwe oranje kleur die je op het moment veel ziet rijden. Met een autogek in huis kijk ik ook ongemerkt mee naar allerlei modellen en kleuren van auto's. Koop nooit een witte, want daar blijf je mee zitten, een opmerking van mijn lief....Dus geen witte auto voor mijn caravannetje...
De tassen op het dak van het autootje zijn gemaakt van restlapjes die ik bewaar.....de caravan kan wit zijn, crèmekleurig of zoals hier wat grijzig en soms met een blauwe streep, die stof was eigenlijk een gestreept tafellaken......De banden zijn soms pikzwart, dan zijn het Michelins en heb ik vilt gebruikt, en hier zijn ze wat grijzig, hang-cook banden, een chinees merk....Ja, ik weet er alles van want mijn 1e baantje was administratief medewerkster bij de Ford garage in Hoorn en daar leerde ik veel over auto's en ik had een vader die vrachtwagen chauffeur buitenland was dus die reed met een een Europa Daf door Europa, dat paste goed bij  elkaar, hahaha...En dan de trekhaak/koppeling, lekker simpel een veiligheidsspeld.....met een veiligheidsspeld kun je de wereld redden, dus ook een caravan mee trekken.
De stof die ik heb gebruikt komt van een kringloop winkel ergens in Nederland,  en daar staan "toevallig" auto's en caravans op....niet toevallig natuurlijk.....Hier de achterkant met het fietssleutelzakje, of caravansleutelzakje, dat kan ook....

En zo ziet de hele tas eruit, ik vind hem er erg leuk uitzien....

Kijk hier de binnenzak met rits, en aan de andere zijde een zakje voor de telefoon, dat was een wens, en dat is gelukt. Let op het gebruikte stofje.....caravannetjes erop....schattig toch?

Maar ik heb ook nog een tas gemaakt voor de markt, dat wel....
Ik kreeg van vriendin Betsy een lang, smal borduurwerk, met allemaal kruiden op de rand geborduurd en in het midden een huis en tuinkamers....

Het borduurwerk heb ik precies door de midden gesneden, en het van plakvlieseline voorzien en het toen op hele leuke stof genaaid....Dit is de voorkant...

En hier is de achterkant.....geen zakje voor de fietssleutel aan de buitenkant want daar was geen plaats voor.....

Aan de binnenkant dan maar, met rits, YES, het gaat al beter...aan iedere zijde een zak gemaakt....

En dit is de tassenstof, dus heel passend bij het borduurwerk, al zeg ik het zelf.....Vond voor de voering ook nog een achtergebleven groen lapje, en met een naad erin werd het toch precies een tas helft, opgelost.....Als de problemen niet groter worden dan komt alles goed.....

Er ligt nu nog 1 tas op de werktafel die zijn afwerking nadert en dat is deze.....
Een borduurwerk van paddenstoelen, lang en smal, dus de middelgrote tas kon ik ervan maken....

Had ook nog een klein borduurtje van een paddenstoel, die kon mooi op het fietssleutelzakje, is die ook weer in gebruik en het combineert mooi....

En dan de stof.....bij paddenstoelen horen kaboutertjes en laat ik nou nog een lap met kaboutertjes hebben...ooit overgehouden van een voering voor een bodywarmertje voor dochter Marloes, ik schat 1987, vorige eeuw.....lag natuurlijk maar in een doos en is nu bezig met een return naar de buitenwereld als TAS!
De voering heb ik nog niet gevonden, moet nog even wat dozen nazoeken voor een passende voering, maar ook dat komt goed.

En zo is er dan toch weer een blog verhaaltje ontstaan, en dat mogen jullie lekker lezen...
Ik ga zo in het Atelier verder met de paddenstoelen tas dan is die ook weer af en ga ik een nieuwe uitdaging zoeken, nou zoeken.....ik weet het eigenlijk al wat het gaat worden maar dat vertel ik de volgende keer.....

Fijn weekend alvast en groetjes van Marion.

Ook kabouterhuizen hebben een deur.....














 

13 opmerkingen:

  1. Supertassen weer, wat een variatie! Petje af

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanx…nog steeds heel veel ideeen…

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Marion, wat leuk! Ik herken het stofje met de vogeltjes. Die lap kwam bij Prenatal vandaan en heb ik gebruikt voor de wieg. Zo grappig dat terug te zien. Je maakt iig goed gebruik van mijn mand met lapjes hihi! Goed hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Henny, ik kan echt alles gebruiken…..mijn vader zei vroeger al dat ik alleen molenstenen en gloeiend ijzer zou laten liggen….ik bewaar ook echt van alles….dat is geen rommel, het zijn ideeën…hahaha

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu hopenlijk zonering typefouten. Je hebt weer prachtige tassen gemaakt. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Reacties
    1. Ik heb dat ook hoor, somslijden apparaten hun eigen leven….

      Verwijderen
  7. Nog nooit gehoord dat een witte auto niet verkoopt , geel en oranje zijn kleuren waarmee je blijft zitten en groen kost poen .
    Tegenwoordig die “ vieze “ onbestemde kleuren die nergens op lijke een beetje lever of grauw beige bruin die zou ik nooit kopen !

    Groet Peter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij hebt waarschijnlijk nooit met autogekken te maken gehad, of het zit in je leeftijd, maar er zijn heel veel uitspraken over auto’s en niet alleen over de kleur maar ook qua merk….jammer dat je het nooit gehoord maar dan toch weer wat geleerd…toch?

      Verwijderen
  8. Ik heb zo'n 'vieze" kleur...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je weer een leuke tassen gemaakt, super zijn ze. Juud

    BeantwoordenVerwijderen