vrijdag 3 maart 2023

De alleerste file in Nederland......

Als het verkeersaanbod groter is dan het wegennet aankan, dan ontstaat er een file. We hebben er allemaal wel eens in gestaan denk ik. Ooit was er de 1e file, en weet je waar die was???? Hier in West-Friesland in 1963, op zondag 24 februari. Er stond toen een file vanaf Lambertschaag naar Medemblik, ja echt waar...Ik zal ook vertellen hoe dat kwam...
Op zaterdag 23 februari kon je namelijk over het ijs van het IJsselmeer naar Stavoren rijden met de AUTO...Hoe bijzonder was dat, nou heel bijzonder....voor zondag 24 februari was er dus een toertocht bedacht en die trok toen, in 1963, 5000!!! bezoekers, niet alleen auto's maar ook trekkers,  motors en brommers. Vanuit Medemblik was het eigenlijk maar een klein stukje naar Stavoren, dus dat werd massaal gedaan.
Ik was toen 5 jaar en heb die winter leren schaatsen, en ik kon het goed en had er plezier in. Samen met mijn vriendinnen Betsy en Ria waren wij die zondagochtend op het ijs  dat rondom onze huizen te vinden was. Het was alles sloten om ons heen.
Wij waren aan het schaatsen en hoorden geronk in de verte, wij woonden heel dicht bij het IJsselmeer....dus schaatsen af gedaan en wij lopend naar de dijk om te kijken waar dat geluid vandaan kwam....
Nee maar, allemaal auto's op het ijs, dat moesten we thuis vertellen en vragen of we ook op het IJsselmeer ijs mochten.
Ik mocht pas op het ijs als de vader van Ria het getest had want mijn vader was chauffeur buitenland dus alleen in de weekenden thuis.
Ik kwam dus thuis en vertelde dat we auto's op het ijs zagen rijden en vroeg of mijn vader mee wilde gaan kijken en of ik dan op het ijs mocht....
Nee, geen denken aan, zei mijn vader veel te gevaarlijk en......hij geloofde mij niet, dat verhaal van die auto's dat kon gewoon niet volgens hem. Ik boos natuurlijk....maar....ik had geluk...
Even later kwam mijn tante uit Hoorn met mijn oom even bij ons wat warms drinken en naar de wc. Mijn moeder vroeg toen waar ze de auto hadden staan, nou zegt mijn tante op het ijs, want we rijden een toertocht.....hahaha...
Zie je nou wel, pap, ik had gelijk....hij was binnen 10 minuten op de dijk aan het kijken.....
Later kwam er nog een een oom en tante uit Hoorn doorwarmen ......ook zij reden de tocht.
Uit de erfenis van mijn tante Nel heb ik het tegeltje dat werd uitgegeven na het volbrengen van de tocht.


Kijk dit is het tegeltje, echt leuk om het te hebben als herinnering aan die dag...

Hier mijn tante bij het verkeersbord op het ijs.
Er stonden overal borden en je kon zelfs hier en daar tanken. Geweldig toch....dit zal waarschijnlijk nooit meer kunnen ....met auto over ijs rijden....
Ik wordt oud als ik dit zo lees......
In Enkhuizen kon je ook met je auto het ijs bereiken, dat kon niet overal....
De aankondiging....

Zelfs de Wegenwacht was paraat....

En hier kon je tanken.....bizar toch....

Vandaag stond er een artikel over deze dag in het NHD, en toen moest ik het even opschrijven wat ik nog weet van die dag.

Fijne dag, groetjes, Marion.

Hier voor Stavoren , op het ijs, ook een file....De meest bijzondere file die Nederland ooit heeft gehad....













 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten