dinsdag 9 augustus 2022

Even naar Twisk, gewoon omdat het kan.....

De baas van mijn lief is met vakantie en dus hebben wij ook een beetje vakantie. Het is ook Bouwvak vakantie, dus in de auto business, komkommertijd! Mijn lief heeft ook een E-bike, dus daar gingen gistermiddag, even naar Twisk. Het is vanaf Wognum een leuke rit om te maken en dan kom je langs zo'n oud Amerikaans molentje, die gewoon nog zijn werk doet, water doorpompen.....Gezellig met die koetjes erom heen...

He, hallo, mag ik op de foto......

Hoe lang gaan we dit nog zien in ons land.....dit hoort toch echt bij Nederland.....ze liggen heerlijk te herkauwen, geen stikstofje te zien.....althans ik zie ze niet, jullie?

En dan zijn we in Twisk, beroemd om zijn slootjes en bruggetjes......en het is pittoresk....Ik ben fan...

Er staan hier ook hele mooie boerderijen, vroeger hebben hier rijke boeren huizen laten bouwen....ook gewone huisjes staan er genoeg, de zgn. werkmans- huisjes.....dat zijn nu ook gewilde objecten.
Zie bij bovenstaande boerderij de mooie versieringen aan het dak, en langs de ramen....

Deze is ook zo mooi, met zelfs beeldhouwerk in de gevel en een festoen boven de leugen deur.
Kijk hoe mooi.....het is een paar jaar geleden gerestaureerd...

Kijk helemaal bovenin worden we toch nog in de gaten gehouden....een grapje van de architect...



En deze staat aan de overkant.....de leugendeur aan de wegkant...{ Een leugendeur is geen echte gebruiks deur, hij kan wel open en dicht en dan alleen voor rouw en trouw }


Ik had geluk de deur naar de vroegere stallen stond open, zie je hoe mooi blauw deze is aan de binnenkant.....dat is tegen de vliegen, die vinden blauw geen mooie kleur.....

en de zijkant zo mooi met hout, echt net als vroeger.....
En hier dan een echt oud werkmans huisje, helemaal opgeknapt...en ook vaak in die zachte groene kleur geverfd, zo passend in het dorp...
Bruggetje, alleen voor voet en fiets verkeer....

Zomaar zo'n hoekje van een werkmans huis met een rijkdom aan hortensia's.....

Dit waren ooit ook werkmans huisjes, ze zijn opgeknapt en vergroot, wel in stijl....
Twisk is net een buitenmuseum.....
Morgen komt er nog wel wat van onze fietstocht, ik eindig nu met een echte 
Twisker deur....

Een rijke deur.....dat zie je zo....
Fijne dag, groetjes, Marion.









 

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk, en lekker dichtbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk te lezen! Ja, Twisk is een mooi dorp. Heb je het huis van Wibi (woont er niet meer hoor) gezien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker, is pas weer verkocht, geen restaurant meer, nu in particuliere handen…Peter van Straaten heeft er voor Wibi gewoond…

      Verwijderen
    2. Ik was er voor een bedrijfsfeestje. Van Peter wist ik niet, dank voor de aanvulling.

      Verwijderen