dinsdag 4 februari 2020

Stampottenzondag in mijn thuisrestaurant was TOP!................

Wat hadden we weer een gezellige maaltijd met z'n tienen. Het is toch erg leuk om zo af en toe met onze vriendenschaar bijeen te zijn en dan vooral onder genot van een drankje en een heerlijke maaltijd.
Image result for foto van een mooi gedekte tafel
Het 1e weekend van juli is vaste prik, en ik heb de stamppottenzondag er aan toegevoegd.
Wij zijn qua leeftijd ook heel divers, de oudste wordt 76, en ik ben de jongste, ik ben 63, dus is het ook fijn dat we allemaal in een redelijke goede gezondheid verkeren.
Wat aten wij allemaal, nou daar komt het...
Voorgerecht:
Huisgemaakte groentesoep met ballen en vermicelli.
Image result for foto van groentesoep met ballen
Ik had lekker zelf de bouillon gemaakt van mergpijpjes en groente, a la mijn moeder's recept, en het smaakte idd net zoals vroeger thuis, dat was dan weer leuk, het was mij dus gelukt om het na te maken.
Het 2e gerecht was het hoofdgerecht, hachee.....
Image result for foto van een bord hachee
Vroeger was hachee een armeluisgerecht, wat ze maakten van de leftovers en verse uien. Uien waren geodkoop en zeer voedzaam en gezond.
Ik had het met rundvlees gemaakt. Eerst de rundvlees gebraden en daarna ongeveer 3 uur heel zachtjes laten sudderen, dan is het namelijk heel goed gaar.
Daarna heb ik het vlees uit de jus gehaald { de jus bewaart  uiteraard } en het helemaal uitgeplozen.
Daarna ben ik 5 kilo!, we zijn met 10 man, uien gaan schillen en fijn snijden en gaan bakken tot het mooi bruin zag. 
Twee ovenschotels gevuld met hachee en de geplozen rundvlees en wat schepjes van de jus, zodat ik het zondag mooi in de oven kon warmen.
Dat was prima gelukt.
Dit even terzijde, ik had 4 kilo aardappelen geschild, allemaal op.
Ik had ook nog een pan hachee gemaakt met gehaktballetjes en uien en wat rode kool. Dit was een variant voor degene die geen rundvlees wilde.
En toen kwam het toetje...
Dit was een broodpudding, een hollands toetje...
Image result for foto van broodpudding van krentenbrood
Ik had krentenbrood en een suikerbrood in plakjes gesneden. Ieder plakje van roomboter voorzien, en dan dakpansgewijs in de ovenschaal.
Toen melk en eieren geklopt met een zakje vanille suiker, dat erover heen gegoten zodat het brood dit kon opzuigen. Dat moet je wel in 3 keer doen zodat er echt veel vocht inzit.
Daarna bakken in een voorverwarmde oven van 180 graden ongeveer 25 minuten.
Ik serveerde er slagroom bij en echte custardvla, maar het had ook ijs kunnen zijn.
Ze hebben gesmuld, en dat was de bedoeling.
Volgend jaar weer een stamppottenzondag, ik weet het zeker.
*****
Voor mij pakte de zondag een beetje anders uit dan verwacht want ik werd 's morgens wakker met een ontstoken linkeroog.
Geen probleem zou je denken met gekookt water hou je het schoon en klaar is kees. Wel dit muisje kreeg een hele grote staart.....
Tegen dat iedereen weg ging had ik een heel dik oog waar erg veel vocht uit kwam, dit zag er toch anders uit dan een gewoon een ontstoken oog.
Nou, het was zeker anders, maandag ochtend werd ik wakker met 2 dichte ogen die helemaal opgezet waren en mijn wangen ook.
Naar de huisarts, en die schrok er zo van dat hij mij met spoed doorstuurde naar de oogarts.
Meestal moet je daar lang wachten, nou nu niet hoor, het was duidelijk ernst.
Het is ook ernstig, ik heb namelijk een bacterie in mijn ogen die een ontsteking heeft veroorzaakt aan mijn oogwit.
Mijn oogwit is nu bloeddoorlopen rood...Ziet er niet uit en is heel pijnlijk.
Druppels gekregen en als er binnen 48 uur geen verbetering is moet ik weer terug naar de oogarts, ik wordt er dan zo weer tussen gevoegd, dat zegt wel wat.
En zo heb ik af en toe wat, als ik een auto was zou je zeggen: tijd voor een ruilkop.

Het etentje was Top, en deze week is Flop.
Want ik zal er de hele week wel last van hebben denk ik.

Fijne dinsdag allemaal, en geniet van dit verhaaltje.
groetjes, Marion.

2 opmerkingen:

  1. Och jee nou heel veel sterkte met de ogen, eten ziet er heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beterschap. Hopelijk is de ontsteking gauw weer over. Alle gerechten zien er lekker uit, echt Hollandse gerechten!

    BeantwoordenVerwijderen