maandag 4 september 2023

In de Bourgogne voelen wij ons THUIS…..

 

  • Dit bordje geeft aan dat de wijngaarden in de Bourgogne Werelderfgoed zijn!! Ik ben dus gewoon in een werelderfgoed gebied, hoe apart is dat….Ik ben blij dat het is uitgeroepen tot werelderfgoed want nu krijgen de wijnboeren ook meer respect voor wat ze doen, wijn telen…..ja, want zo is het….zonder druiven geen druppel wijn….en hier in de Bourgogne ook nog eens bekroonde wijnen dat is echt heel bijzonder om door die wijnvelden te rijden hetzij met de fiets of de auto….Wij met de auto want onze Silka kan nog steeds niet fietsen…..
  • De druivenpluk is summier begonnen afgelopen donderdag, ik blijf dat leuk vinden om te zien. Ook bij ons in West Friesland vind ik het oogsten van bloemkool mooi om te zien…..want bij ons telen ze wel de lekkerste bloemkool, echt VSOP…net als de wijnen hier….
  • Héle dure wijnen vind je hier, vooral de witte wijn van Meursault is wereld beroemd…en wat dacht je van de wijnen van Puligny Montrachet, ook wereld beroemd…..ja, zo ver schopt een bloemkool het echt niet…….helaas….

  • De tonnen worden gereinigd en staan klaar om de nieuwe wijn in ontvangst te nemen…..

    Er wordt hier en daar al hard gewerkt….en het was vandaag 32 graden !!!!  Arme plukkers…je staat namelijk de hele dag in de volle zon, geen schaduw want dat willen druifjes niet, die houden van de zon…..

    En als de druifjes zijn uitgeperst dan blijft er een soort pulp over en daar maken ze weer Eau de Vie van…..alles wordt gebruikt…met vrachtwagens vol gaat dat naar een distilleer bedrijf.
    En wij…..wij gaan naar een wijnboer in Rully, ook geen onbekende wijnplaats en halen daar wat Jerrycans met rode wijn…..zo lekker met een heerlijk frans kaasje….en gewoon een glaasje bij het eten……Ook al kook ik zelf, het heeft wel altijd een frans tintje en dat maakt het vakantie gevoel nou net even anders…..
    Wat wel leuk is om te vertellen, ik voeg weleens verse knoflook toe uit een potje, nu heb ik echte Beemster knoflook meegenomen en dat zat vandaag in mijn gerecht…..Internationaal eten gemaakt….hoe leuk is dat….
    Wij vermaken ons hier nog wel even, hoewel ik vanavond bij de afwas, ja, the place to be, een mijnheer heb gesproken die in Annecy was geweest en zei dat we daar gerust naar toe konden gaan, dus we maken inmiddels de plannen hiervoor…..jullie horen meer…
    Zal ik nog wat plaatjes laten zien van wijnhuisjes….




    Ik blijf deze gebouwtjes leuk vinden…..
    En zo zien de druiven er nu uit…echt tijd om te oogsten…..

    Mooie trossen hangen eraan dit jaar, echt veel druifjes per tros….misschien wel een goed wijnjaar…..je weet het niet…
    En tot slot dan ook nog maar een deur, en wat voor een…met een roosje ervoor toch een plaatje…
    Fijne avond nog, groetjes, Marion.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten