zaterdag 16 september 2023

Druiven in de Vercors…..daar maken ze Clairette de Die van……een zoete witte wijn….


Dagelijks rijden wij achter dit soort trekkers die alle druiven weer naar de bedrijven brengen om te worden verwerkt. Het is hier ook een drukte van belang. Je zal ze maar moeten plukken, die druiven bij dik 30 graden……mij niet bellen ik zoek wel naar wijnhuisjes……

Wijnhuisjes, zo noem ik ze, zijn eigenlijk gewoon gereedschap schuurtjes waar de wijnboer en zijn personeel kan schuilen als het hard regent……

Deze vond ik zelf heel erg mooi……

Of deze, verscholen in de muur nabij een walnoten kwekerij……

De omgeving is hier erg mooi, ze noemen het wel eens de VOOR-Alpen….het gebergte is namelijk niet heel hoog…..
Vanuit een gehuchtje gezien, en wij zaten daar wel op 1000 meter hoogte want er zijn ook coll’s die je kan rijden….

Het is een heel afwisselend gebergte, zowel kale rotsen als begroeide hellingen….

Deze col hebben we gereden, col de Rousseau’s, hoogte 1070 meter….

En zo ziet het er hier vlakbij uit, druiven op de voorgrond en gebergte erachter….een ideaal klimaat voor druiven en de grondsoort is hier ook goed, rotsachtig…..en dat moet want stenen houden de warmte vast en dan groeit de druif heel goed.
Maar ik zou ik niet zijn als ik niet ook naar deurtjes zoek….


Verscholen in een nis dit schattige deurtje, een kind kan erdoor een volwassen persoon echt niet…

Een deur en een raam, gewoon echt Frans….

Een grote poort met deuren in de Franse  Nietszeggende kleur blauw…deze verf kun je volgens mij in heel Frankrijk kopen…

Hier nog een in die blauwe kleur…wel een leukerd met grote verstelplekken.   

Dit was mijn verhaaltje weer, lees maar ff lekker met een koffietje  erbij…
Groetjes Marion.
Eentje toe met kattengat…..








4 opmerkingen:

  1. Leuk allemaal, mooi om te zien hoe het daar is. Ik had Wijn bij het verhaaltje ipv koffie 🤭

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ben jalours op jullie ken de streek heel goed we zijn er 25 jaar op vakantie geweest een heel toffe streek

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is hier prachtig vooral het Dorpje Chattillon en Diois is een mooi plaatsje….ik hou van oude deuren, nou die hebben ze daar….

    BeantwoordenVerwijderen