zondag 20 augustus 2023

Van de krant naar een Quilt expositie......Hoe dan?


De quilts die jullie hier zien zijn gemaakt door Inge Raben en ze exposeren nu ook op dit blogje.


Zoals jullie weten stond ik in April in een bijlage van het Noord Hollands Dagblad met een artikel en een foto van mijzelf in mijn atelier. Nou daar wordt ik dus nog regelmatig op aangesproken, zo ook 3 weken terug. Ik kwam uit de plaatselijke supermarkt een mevrouw tegen, die Tineke heet en vroeger bij de supermarkt werkte. Zij is inmiddels ook met pensioen en zij is begonnen met tassen maken. Zo bijzonder dat iemand dat bedenkt......Ze maakt haar tassen heel persoonlijk voor de ontvanger, ze borduurt er het een en ander op en met stofjes maakt ze de tassen heel fraai. Ze vroeg of ze bij mij eens in het atelier mocht komen kijken. Natuurlijk, altijd leuk kom maar hoor....ik gaf haar mijn telefoonnummer en een week later belde ze.....


Ze vroeg of ze ook iemand mocht meenemen, want die was nog veel nieuwsgieriger dan zij...Ik zei doe maar hoor, ik heb koffie en wat lekkers erbij en dan zien we het wel....
Die mevrouw, Inge, die met haar mee kwam kende ik niet, gelukkig maar want ze was altijd de wijkzuster geweest in ons dorp. Inmiddels rond de 80 en hele zere handen vanwege de artrose....
Zij had ongeveer 50 quilts gemaakt vertelde ze maar dat ging nu niet meer, dus nu was ze bij een handwerkclubje voor de gezelligheid want van echt handwerken kwam het niet zo erg vanwege haar handen.
Tineke en Inge gingen gezellig met mij mee naar boven naar het atelier en keken natuurlijk hun ogen uit want ja er is bij mij veel te zien, misschien wel te veel......
Gelukkig had ik een paar tassen al klaar die ik nog had gemaakt op bestelling en konden ze toch het een en ander bekijken. 
Van mij kregen Tineke en Inge ook een tas, met een kopje en lepeltje erop. Nou dat vonden ze heel leuk.



Na dit bezoek werd ik een week later gebeld door Inge want ze organiseerde een heuse quilt tentoonstelling in haar tuin en nodigde mij uit om ook te komen, hoe leuk kan het zijn....
Dus afgelopen donderdag ben ik daar heen gefietst en heb haar werk bekeken en heel veel andere handwerksters c.q. dorpsgenoten gesproken. Dit was gezellig en heel leuk....en natuurlijk kwam mijn tas ter sprake, Inge haalde hem meteen uit huis zodat iedereen er naar kon kijken en vragen kon stellen.


Vooral de vraag waarom of ik er een lepeltje aan had toegevoegd kwam meerdere keren....Mijn antwoord, .........ik hou nou eenmaal van een grapje en het staat gelijk heel erg leuk en apart, ja toch??
Ik heb gelijk reclame gemaakt voor mijzelf voor de kerstmarkt in december in de Hervormde kerk hier in Wognum.  Ik vertelde dat ik met echte winterse tassen en kerstspullen kom. Dan hebben we alvast klanten dacht ik zo.....


Niet alle quilts die Inge heeft gemaakt zijn bij haar thuis...ze heeft er ook nog 10!! in Canada liggen, daar woont haar zoon met zijn gezin dus ja, die moesten natuurlijk ook een quilt, dus naaide ze die daar, dat waren natuurlijk best wel snelle projecten en zo is ze dan ook met de naaimachine gaan werken, eerst deed ze alles met de hand. 


Ik doe het heel graag met de naaimachine en het afwerken moet vaak met de hand, nou dat vind ik genoeg...


Zo hingen er grote en kleine quilts.....

Deze kent iedereen ook wel, blijft wel een hele leukert......

Deze vond ik ook heel mooi vanwege de restverwerking van stofjes...ik was benieuwd of ze toen na dit project zonder stof zat.....
Nee hoor, ze had er nog wel 10 kunnen maken.
 Zo raar is dat bij quilters, hun stof jongt stiekem aan, het raakt nooit OP....bijzonder....


Dit vond ik de leukste, ook met restverwerking gedaan......

En zo was ik dus op een mooie zomerdag bij een heuse quilt tentoonstelling. Ik kan niet naar de grote tentoonstelling van het quiltgilde maar dit was dus een kleine vervanger.....

*****

Ik had ook nog een tas klaar en die was voor onze nieuwe loot aan de de stamboom van de BLAAUWTJES...
Ja, we hebben er weer een nichtje bij, PHILLY, dochter van Maurice en Daisy, kleindochter van opa Piet en oma Helma.
Opa en oma gingen naar het kleintje op kraamvisite en namen mijn tas, gevuld met pakjes mee naar de kersverse ouders....
En hier zie je deze schoonheid die al als een volleerd model poseert.....

De tas gemaakt van ijscostof, gewoon van de kwantumhallen....

Een heel mooi beren borduur, gevonden bij de kringloop in Doetinchem,   ik kom nog wel eens ergens....

En dit is ook zo leuk, gevoerd met gordijnstroken met het patroon van de Fabeltjeskrant erop. Waar ik die stof vandaan heb weet ik niet meer, maar leuk is het wel....
En dit is het zakje op de achterkant van de tas, gewoon een schattig klein borduurwerkje wat wel past bij deze tas en de kleine meid....

Zo, het is weer een leuk verhaaltje geworden, ga het lekker lezen en geniet van deze mooie dag,
groetjes, Marion.

















 

3 opmerkingen:

  1. Je hebt er vast heel wat klantjes erbij, straks dichtbij Kerst. En zo leuk om nieuwe contacten te maken🥰❤️
    Wat een schattig baby'tje is er bij jullie in de familie gekomen, van harte gefeliciteerd met jullie kleine achternichtje, dat ze gezond mag opgroeien🍼🤍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor heel gezellig allemaal en dat kleine popje…zo schattig..thanx

      Verwijderen
  2. Nou, jouw hobby brengt je veel leuks. En de baby is een schatje. Je maakte een hele leuke en toepasselijke tas.

    BeantwoordenVerwijderen