vrijdag 26 januari 2018

Zomaar een verhaaltje op Wijdag.....





Dit gaat mij aan het hart. Het is zo waar...{helaas} Ik heb een tijdje bij een zorgbureau gewerkt en kwam toen bij een heel lief oud dametje. Haar huis moest op orde worden gehouden dat kon ze niet meer want ze was dementerend. Ze was de hele dag eigenlijk alleen want ze had geen kinderen en ook nooit een man gehad, alleen nog een paar broers en zussen waren over. De familie deed wat ze kon, maar alle zorg kon natuurlijk niet ingevuld worden dan hadden ze haar bij hun in huis moeten nemen, en aangezien ze allemaal hoog bejaard waren was dat geen optie.
Het oude dametje had diepvries maaltijden want koken ging niet meer, ook al vanwege het laten aanstaan van het gas.
Deze maaltijden moesten in een magnetron, dat kon ze niet en daarom kwam ik iedere middag om dat te doen. Was geen moeite, ze woonde vlakbij. Maar, o wee, als ik iets later was, dan had ze het eten er al ingezet en aan alle knoppen gedraaid, door de rook stond de keuken blauw....ja dat was wat....
Alle knoppen moesten van de magnetron af, want ook dat was gevaarlijk.
Ik bleef dan altijd gezellig bij haar tot ze de maaltijd op had, dat moest wel want anders gooide ze het zo in de prullenbak, behalve het vlees, dat bewaarde ze dan weer voor op brood. Stiekem haalde ik dit dan weer weg, want anders werd ze daar ziek van. Door haar dementie sliep ze bijna de hele dag, in de stoel.
En zo sukkelde de familie met heel veel hulp door met dat lieve oude vrouwtje, ik denk nog vaak aan haar.....
Volgens mij was het voor haar gezelliger geweest als ze ergens in een liefdevol huis een plaatsje had gekregen.
Volgens mij gaat er ook wel wat gebeuren, want zo als het nu gaat, gaat het niet goed.

De spreuk van vandaag is ook een goeie....
Waar een wil is, is een weg, dus als er geen wil is kun je echt maar beter weg gaan.....
Wens jullie een gezellige Wijdag, mijn dag wordt gezellig, dat doe ik zelf...
Gister kreeg ik al een aanmelding voor een stamppot maaltijd in Thuis Restaurant Blaauw, nicht Gerie met haar man komen lekker stamppot eten binnenkort.
Zet glimlach op dan zit je gezicht het lekkerst....



1 opmerking:

  1. Ja de zorg voor demente mensen moet veel beter kunnen. De zorgmensen doen hun best, maar moeten de regeltjes volgen.
    Ik hoop dat de oude mevrouw toch echt meer hulp gaat krijgen.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen