zaterdag 13 januari 2018

Koik nou, 't staat in de krant, Westfries praten mag.....

Dut is toch echt wel geweldig, we magge gewoon west-fries prate met mekaar....als ze nu tegen je zegge wat praat je boers den keje gewoon zegge, nei hoor, dut is westfries, mag van UNESCO..

Ja echt, ik vind dit geweldig, de West-Friese taal is officieel cultureel erfgoed geworden.
Zelf heb ik altijd genoten van het taalgebruik van de Wervershovers, echt die spraken altijd nog het beste dialect. Je moest soms wel heel goed luisteren, maar ik begreep het meestal wel.
Ik mocht thuis geen west-fries praten, mijn moeder was een Andijkse en mijn vader kwam uit Hoorn, dus werd het Hoorns, of dat nou geweldig was, ook daar zaten woorden tussen die geen ABN waren.
Ooit nog gewerkt bij mevrouw Schuitemaker, zij kwam uit Wervershoof, in de huishouding toen ik 12 jaar was.
Bij mijn sollicitatie vroeg ze of ik werken kon, ja dat kon ik, geleerd van mijn moeder, en toen kwam de belangrijkste vraag...
"Keje spelde zette"......
Ik wist eerst niet wat ze bedoelde, maar ze bedoelde krulspelden, ik was daar ook de kapster, mevrouw Schuitemaker zat met een keurig kapsel iedere zondag in de kerk.
Ooit een opstel gemaakt op de mavo, heel verhaal geschreven met daarin het woord"stroffelen", dat betekent struikelen. De leraar had grote moeite om mij dat bij te brengen, ik begreep gewoon niet wat er fout aan was. Ja, denk? ZIJ....
Het woordje ZIJ, zeg je op een lijzige manier achter een zin, om bevestiging te krijgen.
Zo wie zo zingen wij een beetje.....

Zullen we doorkijkje doen...
Zomaar even tussendoor, zicht op een heel klein kasteeltje in de Bourgogne....

Natuurlijk heb ik ook nog de spreuk...
Dat wordt nog wat... Er zijn mensen die een muur rond zichzelf optrekken, heel lastig om die te benaderen, maar de oplossing is dus heel gemakkelijk, maak een deur in die muur.....
Ging het maar zo makkelijk, sommige mensen zijn niet te bereiken, helaas.......
Je kan het ook nog zo zien...
Soms zie je grote problemen voor je, ik zeg dan er lopen allemaal beren op de weg, stuur ze naar het bos om honing, en kijk dan om je heen.
Dus hier zijn de beren muren, en met een deur wordt het probleem oplosbaar.

Ik wens jullie met een hele grote glimlach een heel fijn weekend, en ik eindig met ...
Natuurlijk, Een Deur....



1 opmerking: