dinsdag 14 juli 2015

trapgevels en blauwe gentiaan.....


Ik dacht altijd dat er alleen in Nederland huizen stonden met trapgevels. Ik was zeer verbaasd deze huizen in de Pyreneeën aan te treffen. Ze hebben deze huizen zo gebouwd zodat de sneeuw minder vat op het dak krijgt!!! Ik zie niet hoe, maar afijn.

Het is vaak alleen maar de voorkant die van een trapgevel is voorzien. Het was eens heel wat anders dan die grauwere huizen die we van de fransen gewend zijn.

Blauwe Gentianen, vrij hoog in de bergen vindt je die, en toch zijn ze heel bijzonder. Vooral die intens blauwe kleur, en die bloemetjes zijn zon gericht, en bloeien zolang de zon schijnt. Zo tegen de avond sluiten ze weer. Van de bloemetjes maakten ze vroeger een likeur, Gepi genaamd, dat mag niet meer, daar worden nu speciaal bloemen voor gekweekt.
Edelweiss heb ik dit jaar niet gevonden, helaas, dat is ook zo'n mooi bergbloempje.
Ik wens jullie een gezellige dag, ik ga vandaag naar het chalet van mijn vriendin in Vierhouten.
groetjes, Marion.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten