donderdag 21 april 2016

De dennenprocessierups...

Zien jullie die witte bollen in deze dennenboom?
Nou die zag ik dus het eerst, en toen vroeg ik mij af wat zijn dat?
Nou zitten deze vrij hoog, maar in sommige bomen zaten er wel 30 en ook lager.
Dus we zijn gestopt en ik heb er een foto van gemaakt.
Dan zie je dus dit, een gesponnen bolletje, en als je er aan komt voelt het alsof het is ingespoten met haarlak, kleverig en hard.
Er worden dus een paar takken bij elkaar gesponnen, grappig he?
En wat zit erin?
Heel veel rupsen. 
Processierupsen.
Wij kennen in Nederland de eiken processierups en dit zijn de Zuid Europese dennenprocessierupsen.
[ mooi woord voor scrabbel]
Ze komen nu nog alleen in Zuid Europa voor, maar dat kan veranderen, dus pas op.
Zie je witte bollen in een dennenboom, dan ben je bij deze gewaarschuwd.
Als deze info heb ik van het internet, van het programma Vroege Vogels, leuk dat die dit soort dingen weten.
Nog even een heilig huisje tot besluit..
Langs de weg naar Murs, onze lieve vrouwe van het verkeer.
Gezellige dag,
groetjes,




Geen opmerkingen:

Een reactie posten