dinsdag 25 februari 2020

Een gewone dinsdag in februari....

Afbeeldingsresultaat voor rijden op het ijsselmeerijs in 1963 foto's
Ik heb dit tegeltje in mijn bezit, uit de nalatenschap van mijn Tante Nel. Zien jullie de datum, 24 februari 1963.....
Dat was gister dus 57 jaar geleden dat er auto's op het IJsselmeerijs konden rijden. Ik weet het nog heel goed want wij woonden aan het IJsselmeer in Andijk. Ik was samen met mijn vriendinnen Betsy en Ria naar de dijk gegaan om te kijken wat er aan de hand was. We hoorden namelijk geluiden van rijdende auto's maar we zagen ze niet. Wat we toen zagen was geweldig, echt zo apart.
Afbeeldingsresultaat voor rijden op het ijsselmeerijs in 1963 foto's
Dit bord stond in Andijk op het IJsselmeer. Ik heb een foto van mijn tante Nel met dat bord naast haar. { Ik kan alleen die foto niet laten zien omdat er iets met mijn computer aan de hand is, jammer}
Afbeeldingsresultaat voor rijden op het ijsselmeerijs in 1963 foto's
Zelfs de ANWB wegenwacht was paraat.....ook waren er zgn  tankstations.....bizar toch? Tanken op het ijs!!!!
Afbeeldingsresultaat voor rijden op het ijsselmeerijs in 1963 foto's
Hier zie je de auto's rijden....
Als ik dit  weer zie dan krijg ik best een beetje heimwee naar zo'n strenge echte winter.
Niet dat ik heimwee heb naar de ongemakken van toen, bevroren waterleidingen, dus niet kunnen douchen, toilet kon je ook niet doortrekken, daar stond een petroleumstel te walmen, want verwarming had je alleen maar in de kamer.
Bloemen op de ruiten, ook zo'n fenomeen, de jongelui weten echt niet wat dat is.
En een kruik mee naar bed, want die er al in lag was alweer koud geworden.
Zo zie je maar wat een datum met je kan doen.

Afbeeldingsresultaat voor vd Valk Hoorn foto
Ook mijn vriendin Betsy was gister jarig, zij mocht er weer een jaartje bijschrijven.
We hadden dat samen met Wout en Ria al een beetje gevierd bij vd Valk, afgelopen zondag.
Ieder jaar gaan we daar met z'n allen  brunchen, gezellig en heel lekker.......
Kijk, hier zit ze op de brugleuning tijdens onze jaarlijkse Tour de Molenweg......
Het was ook weer heel gezellig zo met elkaar lekker even bijpraten, dat blijven we doen.

En zo heb ik dan vandaag een hele gewone dinsdag, misschien vanmiddag weer even aan de quilt werken, eerst maar weer wat huishoudelijke taken afmaken.
Gister gewassen, en dat is nu weer droog, dus nu moet het weer gevouwen en in de kast, dat gaat nog steeds niet vanzelf, zo jammer!
Mijn lief is ook thuis vandaag, dus dat is ook weer gezellig. Hij moet vandaag met mij hier en daar even naar toe want ik mag pas morgen weer autorijden, dan heb ik mijn rijbewijs weer terug. Was namelijk eigenlijk 2 dagen te laat, geeft niks, dan blijf ik lekker thuis, geen probleem.

Dus een gezellige dinsdag voor jullie,
groetjes, Marion.
Een kleine voorjaars voorbode.....




2 opmerkingen:

  1. Ik zou het voor de kinderen eigenlijk ook heel leuk vinden als er een keer een poosje ijskou zou zijn. Alleen al om het schaatsen en spelen in de sneeuw. Leuke mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is jaren later nog eens zo geweest. Ik denk in de eind 70tiger jaren. Toen heb ik ook met de auto op het IJsselmeer gereden. Vanaf de dijk in de buurt van Venhuizen, reden we ook met de auto op het ijs. Spanned!

    BeantwoordenVerwijderen