zondag 24 februari 2019

Vandaag, Zondag 24 februari 2019........denken aan Zondag 24 februari 1963......

Dit is een oude foto, mijn tante staat hier op het IJsselmeerijs op 24 februari 1963, bij Andijk.
Ik woonde in Andijk, vlakbij het IJsselmeer. Ik was toen 6 jaar en heb in die barre winter schaatsen geleerd, en al zeg ik het zelf, ik kon het erg goed. Die zondag, 24 februari 1963, was mijn vriendin Betsy jarig en daar zou ik samen met vriendin Ria naar toe, maar eerst gingen wij nog even over dijk kijken want wij hoorden zoveel geluiden.
Boven aan de dijk wisten wij niet wat wij zagen, er reden allemaal auto's op het ijs. Ik wilde ook op dat ijs schaatsen.
Dus eerst weer thuis vragen of dat mocht { dat deed je vroeger nog, eerst vragen} en dat mocht natuurlijk niet, veel te gevaarlijk vond mijn vader.
Nou wist ik hem te vertellen dat er auto's op het ijs reden en dat geloofde hij natuurlijk niet, maar hij ging toch mee kijken.
Er was zelfs vlakbij een tankstation gemaakt, daar is nu een jachthaven.
Het leuke was, dat op dat moment mijn oom en tante net waren gestopt om even bij ons langs te gaan. Tante Nel was een zus van mijn moeder, en er stopte nog een auto, een broer van mijn moeder met z'n vrouw. Wat een gezelligheid, en......ja hoor, ik mocht op het IJsselmeerijs schaatsen.

Iedereen die aan de auto-rally had meegedaan kreeg dit tegeltje, niet meteen, een maand later ongeveer. Ik bewaar hem zorgvuldig samen met de foto van mijn tante, zo leuk.
Het is natuurlijk heel uniek geweest, dit zal niet zomaar nog eens gebeuren, de winters zijn te zacht.
Natuurlijk kan je er het een en ander over vinden op het net.....maar ik vind het leuk dat ik het zelf heb gezien. Zie je, ik wordt oud.....

https://anderetijden.nl/aflevering/520/De-barre-winter-van-1963

Heb ik ook nog de spreuk van zaterdag....
Maar je moet wel kiezen welke kant je uiteindelijk op wil, dat kan heel moeilijk zijn....

Dus Betsy, gefeliciteerd met je 63e verjaardag, gezellige dag gewenst.
Jullie ook allemaal een leuke zondag,
groetjes, Marion.





3 opmerkingen:

  1. Wat een leuke herinneringen!!! En een bijzonder verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat het nooit meer gaat gebeuren, een bevroren IJsselmeer...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat gebeurd inderdaad nooit meer zeg.......liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen