woensdag 4 mei 2016

Vandaag is het 4 mei, nationale dodenherdenking...........

De vlaggen half stok, we herdenken alle slachtoffers die ooit, in wat voor oorlog dan ook, zijn omgekomen.
Ik hoorde vanmorgen op de radio dat er mensen zijn die vinden het niet meer nodig  dat we herdenken, want er is geen vrede op aarde.
Nu denk ik dat vrede op aarde een utopie is, want er is met oorlog voeren gewoon veel geld te verdienen, en zolang dat in stand wordt gehouden zal er oorlog zijn, waar dan ook..
Wij waren een keer in Engeland op vakantie en die dag was het 4 mei. We spraken een Engelsman die wel eens in Nederland was geweest. Hij was er geweest,  heel toevallig, in de maand mei.
De indruk van een stil land om 8 uur 's avonds had wat met hem gedaan. Hij was zelf in de 2e wereldoorlog op de been gebleven maar hij was wel veel vrienden verloren. Hij vond het heel indrukwekkend wat wij in Nederland doen.
Kijk, dat bedoel ik, het doet toch iets met mensen, ongeacht of je de oorlog wel of niet hebt meegemaakt.
Wij doen er altijd aan mee, en denken dan zeker aan de soldaten die hebben gezorgd dat wij hier in "vrijheid"kunnen leven"!
Ik heb ook nog iets uit de oorlog, een bonnenkaart.
Mijn grootouders hadden namelijk, met gevaar voor eigen leven, joodse onderduikers. Zij kregen via via extra bonnenkaarten voor voedsel.
Mijn grootouders hun huis was gebouwd op de fundamenten van een molen, dus er was onder het huis veel ruimte.
De joodse mensen hebben de oorlog overleefd en zijn in Israël gaan wonen. Mijn grootouders vonden het fijn dat ze ieder jaar een kerstkaart kregen en dat was genoeg.

Denk vandaag met z'n allen aan de slachtoffers van welke oorlog dan ook.
Groetjes,



1 opmerking:

  1. Marion wel een kanttekening: Het protocol luidt voor deze memorabele dagen , na 18.00uur vlag half stok !
    5 Mei hele dag voluit en 18.00 uur weer binnen halen.
    Fijne hemelvaart en 5 Mei! Groet Gerie

    BeantwoordenVerwijderen