zondag 8 november 2015

Zondag en een dominee, dat past....


Naast dit kerkje in Andijk, woonde dominee Boogaard. Een hele aardige man. Eind jaren 60 zat ik op de zondagsschool in dit kerkje. En hij was toen onze dominee.
Als je op de zondagsschool zat kreeg je godsdienstles, en je deed leuke dingen. Zingen, en knutselen.
Natuurlijk werd het kerstfeest ook goed gevierd.
Door de kerstvieringen in dat kerkje kreeg ik mijn opoe weer naar de kerk. Zij was uit haar familie en het geloof gestoten door haar huwelijk met mijn ongelovige opa, zeer streng in de leer, haar geloof. Dus ze zei altijd, geloven kun je ook aan de keukentafel.
En geloof mij, ze deed heel veel goede dingen voor de armere onder ons toendertijd.
Deze dominee wist dit verhaal, en nadat  hij haar sprak tijdens een kerstviering, is hij regelmatig bij haar op bezoek gegaan. Het geloof bleef aan de keukentafel. Gewoon om haar verhaal te horen en wat ze van het geloof vond naderhand.
Leuk om nu dat eerbetoon aan deze dominee in de krant te lezen.

*****
Vandaag gaan wij nog lunchen bij de Tuynkamer in Hoorn, een geliefde plek voor mij. Ik denk dat het de vijfde keer is dit jaar dat ik er kom.
Mijn vriendin Betsy en haar man Bert zijn binnenkort 40 jaar getrouwd, en ons cadeau, dat we samen geven met Wout en Ria, is een lunch.
Ik heb er zin in, zal gezellig worden, even lekker bijkletsen.
We kunnen denk ik wel op de fiets, het ziet er goed uit, bedenk wel 8 november vandaag.
Gezellige dag, groetjes, Marion.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten