maandag 8 juni 2015

Nog een col......

Er is nog een mooie col daar in de Pyreneeën. Col d'Aubisque! Dat is een berg van de buitencategorie, zoals de wielrenners zeggen. Een heleboel tourfans kennen deze berg van een mooie uitspraak van een Nederlander, Wim van Est. Deze wielrenner heeft een plaquette op deze berg gekregen in 2003, maar niet omdat hij zo goed kon fietsen. De beste man is tijdens de afdaling in de Tour van 1951 uit de bocht gevlogen en belande 70 meter lager in de diepte!
Hij sprak de legendarische woorden:
" 70 meter viel ik diep, mijn hart stond stil, maar mijn Pontiac liep."
De beste man was nagenoeg niet gewond, en ze hebben hem met aanelkaar geknoopte binnen- en buitenbanden  weer omhoog gekregen. De Tour was wel voor hem afgelopen, jammer toch.
Er is slechts 1 Nederlander die daar op de Aubisque een ritzege behaalde, dat was Hennie Kuiper in 1977! Tot nog toe is dat nog nooit geëvenaard, door een Nederlander.
Dus als je ooit in de buurt bent, ga de col van de Aubisque op, het is zeker de moeite waard.
Nu las ik dat op 15 juli, dan de 11e etappe van de Tour in het gebied waar ik over spreek plaats vind.
Ik zit voor de buis en dan kan ik zien waar ik geweest ben. Leuk toch!
De Tour gaat col d'Aspin doen en col de Tourmalet. Heb er zin in.
Zo dat weten jullie ook weer, fijne maandag, groetjes, Marion.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten